Świetlica szkolna
Czynna w godz. 7:00 – 17:30
Wychowawcy świetlicy:
-
Elżbieta Miśta
-
Jolanta Młynarczuk-Korytko
-
Karol Cieślak
-
Izabela Ambroziak
-
Jerzy Porowski
Plan pracy świetlicy przy SP nr 273 Szkole Filialnej
Rok szkolny 2021/2022
Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z Programu wychowawczego i profilaktyki szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne.
Nauczyciele świetlicy organizują pracę grup, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości, świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Istotną rolą nauczyciela świetlicy jest taki styl kierowania grupą, który pozwoli na stworzenie właściwej interakcji w grupie, tworzenie sytuacji wychowawczych zapewniających właściwy rozwój społeczny oraz stymulowanie aktywności i twórczego rozwoju dziecka. Ważnym zadaniem nauczyciela świetlicy jest wykorzystanie wszystkich rodzajów dziecięcej ekspresji.
Dzieci uczestniczące w zajęciach organizowanych w świetlicy uczą się: planowania pracy własnej, samodzielnego projektowania, podejmowania decyzji, występowania na forum grupy, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną.
Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym. Wychowankowie otrzymują fachową i systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach dla nich trudnych. Bogata oferta zajęć, poza walorami wychowawczymi i dydaktycznymi ma wartości integracyjne, co przekłada się na przyjazną dziecku atmosferę.
Świetlica to przestrzeń, w której rozwijane są zainteresowania, pasje, odkrywane talenty, wieloaspektowa socjalizacja wychowanków. Jest to również miejsce wsparcia dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, aby mogły się harmonijnie rozwijać i pokonywać swoje trudności. Realizację tych zadań można osiągnąć poprzez organizowanie różnorodnych zajęć, w tym: plastycznych, technicznych, sportowych, czytelniczych, informatycznych, ale również takich, które pozwolą dzieciom na rozwijanie kreatywności, inicjowanie zabaw według własnych pomysłów oraz pozwalających na kształcenie właściwych relacji w grupie rówieśniczej.
Rolą nauczyciela świetlicy jest przede wszystkim zapewnić wychowankom bezpieczeństwo, stymulowanie do nabywania nowych umiejętności, pracy zespołowej, empatii oraz kształtowanie postaw szacunku i zrozumienia dla innego człowieka.
Na szczególne podkreślenie zasługuje w pracy pedagogicznej zwrócenie uwagi na wartość odpoczynku , swobodnej zabawy , kontaktu z naturą , spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu. W każdej sytuacji uczeń powinien mieć pewność iż wychowawca jest dla niego wsparciem.
Cele i zadania zajęć wychowawczo – dydaktycznych w świetlicy
-
Opieka i bezpieczeństwo w świetlicy
-
Zapoznanie z regulaminem świetlicy
-
Ustalenie norm obowiązujących w świetlicy
-
I integracja zespołu
-
Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami wychowanka świetlicy
2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków
-
Zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych
-
Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie i grupie rówieśniczej
-
Kształtowanie szacunku i właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów
-
Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie i szkole
-
Zwracanie uwagi na właściwe obchodzenie się z mieniem szkolnym i własnością prywatną
-
Dbałość o estetykę i porządek w szkole i świetlicy
-
Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych
-
Kształtowanie umiejętności właściwego porozumiewania się z innymi
-
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
3. Wzmacnianie wychowanków w rozwoju intelektualnym
-
Zorganizowanie warunków i zapewnienie pomocy w wykonywaniu prac domowych oraz czasu na naukę w ramowym rozkładzie dnia
-
Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu
-
Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się
-
Organizowanie gier i zabaw pozwalających na rozwój intelektualny
-
Stosowanie w czasie zajęć zagadek, rebusów krzyżówek rozwijających umiejętność logicznego myślenia
4. Kształtowanie postaw szacunku do kultury, tradycji, obyczajów i wartości narodowych
-
Uroczyste obchody świąt i rocznic istotnych dla tożsamości kulturowej
-
Zapoznawanie z tradycjami ludowymi jako elementami dziedzictwa kulturowego
-
Wykonywanie dekoracji okolicznościowych
-
Kultywowanie tradycji szkoły i jej patrona
-
Udział w imprezach szkolnych według kalendarza imprez
5. Edukacja ekologiczna
-
Wskazywanie pozytywnych i negatywnych skutków ingerencji człowieka w środowisko naturalne
-
Propagowanie nawyku segregowania odpadów
-
Udział w akcjach takich jak Sprzątanie świata, Dzień Ziemi
6. Edukacja zdrowotna
-
Organizowanie zajęć zawierających elementy aktywności fizycznej
-
Propagowanie czynnego wypoczynku
-
Kształtowanie nawyku o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie)
-
Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój
7. Edukacja czytelnicza i medialna
-
Propagowanie czytelnictwa jako działania pozwalającego na zdobycie nowych wiadomości i zaspokojenie potrzeb poznawczych
-
Współpraca z biblioteką polegająca na dostosowaniu tematyki dostosowanej do wieku i zainteresowań dziecka
8. Edukacja informatyczna
-
Zapoznanie z możliwościami korzystania z technologii informacyjnej jako źródła informacji
-
Zapoznanie z zagrożeniami na które dziecko może się spotkać w Internecie
-
Wykorzystanie technologii informatycznej w procesie nauczania – uczenia się
Olimpiady i konkursy
Dokumenty świetlicy szkolnej
- Regulamin pracy świetlicy
-
Karty zgłoszeń dzieci do świetlicy
-
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
-
Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci ze świetlicy
-
Roczny plan pracy wychowawczo- opiekuńczej świetlicy
-
Miesięczne plany zajęć świetlicy
-
Ramowy rozkład dnia
-
Dziennik zajęć
-
Protokoły spotkań zespołu wychowawców świetlicy
-
Semestralne sprawozdanie zespołu z pracy świetlicy